India er et vakkert land på så veldig mange måter. Og under min forrige tur til Kina kunne jeg ikke dy meg – jeg var nødt til å besøke landet jeg hadde hørt så utrolig mye godt om før jeg vendte snuten hjemover til litt mindre spennende Norge…

Her er mine opplevelser fra turen til India. Og ja – jeg vet at dette er litt utenfor hva nettsiden egentlig handler om, men hvis du først er på ferie i Kina, så kan du godt svippe innom India også dersom du har litt ekstra lommepenger.

Min opplevelse på reise til India

India var fantastisk.

Folket, maten , været , fargene . Hva gjorde det enda bedre er at en god venn av meg min bor der, kjenner språket og kunne vise meg rundt til alle disse vakre stedene jeg fikk besøke.

Vi besøkte tre forskjellige byer; New Delhi , Agra (Taj Mahal) og Varanasi (hvor vennen min bor).

I New Delhi var det en ærlig tuck tuck-sjåfør som tok oss over hele byen , og viste oss et fint sted hvor vi kunne spise middag. Vi betalte 500 rupees for en hel dag , inkludert kostnaden for å plukke oss opp på hotellet som lå ved siden av flyplassen. Kameraten min møtte ham dagen før jeg kom , og denne fyren fortalte ham alt om hvordan tuck tuck-sjåfører jobber her , og hvordan de lever av å svindle utlendinger.

Taktikken de følger er slik: De jobber alltid i team. Først spør de hvilket hotell/restaurant du ønsker å besøke. Deretter tar de deg dit, for så å si «Ikke ta dette stedet – det er farlig å spise her/dårlig å bo her!» og kjører deg til et nytt sted som skal visstnok være helt fantastisk. Turister tror dem, men det de ikke vet er at de jobber på provisjon og får betalt etter hvor mange vestlige turister de klarer å lempe inn i de litt svakere restauratene.

De vil alltid prøve å svindle deg. Selv disse såkalte » offentlige turistkontorene» vil prøve å få mest mulig penger fra deg, og også de vil gi penger til de tuck tuck-sjåførene som tar deg til turistkontoret. Et eksempel er at en rundtur til Agra (5 timer fra Delhi) vil koste 20000-30000 rupees ( 2400-3600 kuai ) for turister hvis du går til «offentlige turistkontorer». Vi betalte 4500 rupees ( 550 Kuai ) for en privat drosjesjåfør for samme turen.

India Gate. Foto: Reisetilkina.com

Indias Lotus Temple. Verdenskjent bygning. Foto: Reisetilkina.com

Bylivet i India. Foto: Reisetilkina.com

Vi tilbrakte en natt i Agra. Alle fortalte oss at vi burde gå og se Taj Mahal i soloppgangen og at Taj Mahal er det vakreste stedet på jord, og dersom man vil se alle disse forskjellige «lysene» som treffer bygningen, så vi måtte være der fra 05.30. «Heldigvis» dro vi ikke dit såpass tidlig, men vi kom dit 6:00 , og trodde vi var sent ute. Da så vi en enorm kø av utlendinger som ønsket å komme inn, men dørene ville ikke åpne før 06.15 , så vi visste at vi ville få med oss soloppgangen. Men vi var fortsatt glad for at vi kom dit så tidlig , fordi været var kaldt og fint , ikke så mange turister , og vi kunne ta noen fine bilder!

Taj Mahal ble bygget av Mugha- keiseren til minne om sin kone for over 400 år siden. Og den er så utrolig vakker som alle sier den er. Vi brukte over tre timer der, vandret rundt, tok bilder og bare nøt øyeblikket.

Taj Mahal - mitt beste bilde. Foto: Reisetilkina.com
Taj Mahal – mitt beste bilde. Foto: Reisetilkina.com

Varanasi, India

Etter å ha besøkt Taj Mal , kjørte vi tilbake til Delhi og tok et tog til Varanasi som tok ca 12 timer.

Når du ankommer jernbanestasjonen i Varanasi er det utrolig mange sykkeltaxier som venter på deg , men de vil ikke gi deg en god pris . Vi bodde i » Chowk » , og de ønsket 150-200 rupees for å ta oss til dit (tar ca 15 minutter) , men vanligvis ligger prisene på 80-90. Så vi gikk bort fra jernbanestasjonenog fant en sjåfør som ga oss et rimelig pris.

Bybildet i Varanasi. Foto: Reisetilkina.com

Varanasi er verdens eldste og mest religiøse by. Den er veldig fargerik og fin, men noen ganger kan folk være et reellt irritasjonsmoment. Selv om vi kjørte motorsykkel stoppet de oss og spurte om vi ville ha en tuck tuck-tur, og spurte hvor vi ønsket å dra. I tillegg er det en hel del folk som prøver å selge oss ting vi ikke ønsker , få oss inn til restauranter vi hadde ingen planer om å spise i osv. Hvis du går alene , vil noen gutter alltid spørre «Hvor skal du? Jeg kan vise deg hvor det er.». Jeg sier alltid «nei takk», og går vekk . Du vet aldri om de er snille eller slemme.

Main Ghat. Foto: Reisetilkina.com

Trafikken i Varanasi er også svært kaotisk, og har ikke noe system i det hele tatt!

Jeg trodde at trafikken i Beijing var dårlig, men her er det virkelig ikke noe fungerende system overhodet. I Varanasi er det slik at man går, sykler, kjører motorsykler, biler, tuck tuck´er og går rundt med kyrene sine på den samme veien.

Da vi kjørte motorsykkel måtte vi alltid å stoppe opp for kyr midt i veien! Det var galskap og det endte med at vi nesten krasjet et par ganger. Indiske gutter kjører så sinnsykt fort og ikke bryr seg om trafikkreglene i det hele tatt.

Et hett tips til norske myndigheter kan være å sette deler av kjøreopplæringen til India da man virkelig får prøvd seg i et hektisk trafikkaos. 🙂

Bybildet i Varanasi. Foto: Reisetilkina.com

Flott havn i Varanasi tidlig på morgenen. Foto: Reisetilkina.com

Verdens mest kjente elv – Gangeselven

Ganges går gjennom Varanasi, så vi våknet opp to ganger for å se soloppgangen over elven. Det var vakkert.

Vi dro på en båttur langs fjellkjedene ved vannet og det var en fantastisk opplevelse. Du vil se folk ta et bad i elva, vaske sine klær, svømme med kyr, og også døde mennesker som blir brent.. Hver dag du vil se døde mennesker bli dekket med blomster og fraktet til elven for sin siste reise. Folk ofte kommer fra sør og blir transportert med tog til Varanasi, der de vil bli kremert.

Gangeselven ved soloppgang klokken 6. Foto: Reisetilkina.com

Folk tar et bad i den hellige elven. Foto: Reisetilkina.com

Kremeringsprosessen i gang. Foto: Reisetilkina.com

Maten i India

Maten… det er bare så deilig med alle disse gode krydderne og sausene. Man skal dyppe roti eller naanbrød i det, spise fersk yoghurt hver dag … yummy. Det beste må være at du bruker hånden til å spise indisk mat. Det er bare så mye bedre enn å bruke gaffel og kniv!

Og vi drakk ekte Chai-te hver dag. Så billig og så bra. Og for ikke å glemme de nydelige tandoori chicken-rettene vi fikk servert! Bare det å tenke på Chai og indisk mat gjør meg så sulten ..

Maten i India var himmelsk. Foto: Reisetilkina.com

En av de tingene som jeg likte mest med Varanasi er at du kan se aper overalt!

Jeg elsker aper, og når jeg ser dem blir jeg så glad at jeg begynner å smile. De hopper fra tak til tak, på trær, og en gang i mellom vil de komme og prøve å stjele frukt og andre ting fra deg. Jeg fikk streng beskjed om ikke å berøre eller klemmer dem, fordi de kan være svært aggressive og kan angripe deg. I Kina har man disse tingene foran vinduet så ingen tyver kan komme gjennom vinduet og inn i huset ditt. I Varanasi de har noen beskyttende ting på vinduene mot aper…

Ape på toppen av en bygning. Foto: Reisetilkina.com

Nyttige linker til deg som skal til India

Her har jeg samlet et par nyttige linker:

Hotels.com

Den aller beste siden å bestille hotell på om du skal til India. Vi brukte den flittig på grunn av sitt store utvalg og lave priser.

Tourism India

En nettside laget for turister som skal til India. Svært nyttig.

LEGG IGJEN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.