Vår reise til Indre Mongolia

Under» Golden Week», (kinesisk nasjonaldag-en ukes lang pause), dro jeg og mine venner til Indre Mongolia! Vi bestilte turen på nettet (hoteller på Hotels.com) og reiste med buss.

Indre Mongolia er ofte stedet hvor man begynner ferden på Silkeveien, noe jeg vet er av interesse for mange norske turister.

Den første dagen besøkte vi noen templer og grotter i Shanxi-provinsen, og sov på et ganske fint 2-stjerners hotell. Maten var dårlig og været var kaldt, men vi hadde mye moro. 🙂

Tempel. Foto: Reisetilkina.com

Det var utrolig mye flott natur å se overalt, noe som var en stor del av grunnen til at vi valgte Indre Mongolia som turistmål.

Foto: Reisetilkina.com

Gressletter og alkohol

Den andre dagen dro vi til gresslettene som Indre Mongolia er så utrolig kjent for. Vi red på hester, så hvordan sauer ble slaktet, opplevde mongolsk bryting og hesteveddeløp, og så noen dans- og sang-forestillinger. Hele tiden var det iskaldt, og jeg lurte på hvordan jeg skulle overleve en natt i «luksus-hytten» vi fikk tildelt (se bilde under).

Takk til mongolsk baijiu (over 50% alkohol) for at vi fikk litt varme i kroppen. Dessverre fikk jeg ikke drukket nok, så da vi gikk til sengs slet jeg med å få sove på grunn av den intense kulden!

"Luxury-yurt", eller luksushytten, som vi fikk tildelt. Foto: Reisetilkina.com
«Luxury-yurt», eller luksushytten, som vi fikk tildelt. Foto: Reisetilkina.com
Et danse- og syngeshow varmet litt. Foto: Reisetilkina.com

Tredje dagen reiste vi til Hohhot City, for deretter å legge ut på ferden mot ørkenen.

Hohhot City. Foto: Reisetilkina.com
Tidkrevende, men flott. Foto: Reisetilkina.com

Museum i Hohhot City og hjemreise

Den siste dagen dro vi til et museum i Hohhot City, spiste lunsj og deretter startet på veien tilbake til Beijing.

Vi kom tilbake til campus klokken 22.00. Jeg har ingen ide hvor lang tid det tok fra Indre Mongolia tilbake til Beijing, fordi jeg mistet helt oversikten over tid under hele turen!

Jeg bare vet at vi ble sittende i bussen for altfor mange timer. Reisen til Indre Mongolia var en veldig fin opplevelse, en kald en, men likevel hyggelig. Men hvis jeg noen gang bestemmer seg for å dra dit igjen ville jeg definitivt dratt i løpet av sommeren eller tidlig høst. Oktober er for kaldt! Jeg tok med mine norske ullsokker, men jeg var fortsatt iskald!

Hohhot City. Foto: Reisetilkina.com
Museumet i Hohhot City vi besøkte. Foto: Reisetilkina.com

LEGG IGJEN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.